Friday, March 17, 2006

it's all about money

money..aku pun tatau nk describe cemana,when talk about money..mesti aku tingat my past,mase aku kecik2dulu..susah gle nk survive..

Aku tingat how ayah aku survive nk membesarkan ank2dia dengan gaji rm250 sebulan,ank 5org,mak aku ngan dia..seingat aku,mase aku kecik,family aku la yg paling susah dlm kampung aku tuh..xdpt nk imagine cemana bapak aku naik basikal tua g kje sejauh 20km pergi balik tetiap ari..how responsible he is..syukur aku dapat parent camtuh.
Aku ingat lagi ape yg adik2ayah aku wat kat adik beradik aku...xtaula diorg sedar ke x diorg dpt membesar pun sbb ayah aku yg sara diorg sbb dia lelaki paling sulung dr family and my gradpa meninggal mase tu umo bapak aku br around 15..benti blaja even dapat tawaran high school sbb nk sara diorg. (gamba ayh aku kat sblh tuh,handsome actually :-) )
Aku pun xtau nape diorg benci sgt kat mak aku,ingat lagi mase kecik2ade je yg datang maki hamun mak aku time ayah aku xde kat umah..aku pelik ngan confius,nape la conservative sgt pikiran diorg.
Masa tuh kalo nk g kedai beli barang2kne pakai buku 555,tulis dlm tuh,cukup bulan bapak aku bayar..penah skali aku g kedai ngan akak aku,kebetulan adik ayh aku ade kat kedai,dia siap leh belikan coklat kat sepupu aku,aku ngan akak tgk je..
aku xmasuk tadika pun sbb ayah aku xmampu nk bayar duit tadika,sbb tuh abg aku ckp,org pandai xmasuk tadika..nk sedapkan ati aku so aku pun xmasuk..petang2aku ikut abang aku jual kacang kuda kat sekolah arab,mema laku,sonok gle aku masa tuh..tgh dok rancak jual tuh,ade lak org "balan",sib baik abg aku jenis penyabar,kalo aku mau aku hentak je org tuh,dh la kaya,pehtu org jual kacang kuda dia pun nk jual gak..dia jual xlaku sgt,so terus jela meniaga.
Bila aku sekolah,1st day ayh aku anta masa pg je,balik pandai2la cemana,dekat 2km gak sekolah ngan umah aku..jalan kaki..tetiap ari and aku xpenah xdtg sekolah..petang kne g sekolah arab lak,sambung business abg aku jual kacang kuda sambil blaja kelas arab,balik sekolah kol 6,kne mandi sbb ayh aku balik kje 630,kalo dia sampai aku xmandi nnt kne sebat ngan pelepah kelapa,abg aku penah kne skali terus sme takut,dia nk bg ank dia disiplin,mlm g ngaji quran..balik ngaji,abg aku soh wat kje sekolah..kol 9 camtu dh tdo..
Umah aku xde tv or sebarang menda hiburan,yg ade radio kecik,cemana nk beli tv,umah aku xubh mcm pondok,yg ade satu lampu..tu la tempat kiorg 7branak idup..tilam pun ade satu jerk,ikut la sape tdo awl atas tilam la,kekadang atas tikar mengkuang je aku tdo..abg aku study pakai pelita je.. Yg ade cuma 2biji basikal tua..
Penah skali aku jalan kaki ngan akak aku balik sekolah,mak jang aku lalu sebelah,benti..ingat nk tumpangkan,upanya dia ckp " li..ima..jln kat tepi" pastu blah..sampai ati dia xtumpangkan ank buah dia sendiri..bila aku sampai umah,aku cite kat abg aku,mase tu lah dia ckp "hampa ingat apa lepa buat kat kita,aku qasa lagi teruk dr hampa,sbb tu aku soh blajaq",qoute yg aku ingat sampai bila2.
Masa abg aku nk g MRSM kat perlis,sorang pun adik2ayh aku xdtg tgk,padahal org kampung sume dtg,bg mcm2,org kg pertama masuk asrama penuh..pastu aku masuk sekolah menengah..g naik basikal tua,bawak bekal nasi ngan air masak..dr form1 sampai form5,duit ayh aku kasik 20sen seari,jrg aku pakai. Masa nk masuk KPM,kebetulan abg aku posting kat sarawak,akak aku masuk uni,aku xtau cemana ayh aku simpan duit nk support sume 3skali,aku tau parent aku susah sgt masa tuh..tp dia tetap soh kitog sambung gak.

Skg time has change,alhamdulillah..sme abg ngan akak2aku berjaya,tggl turn aku ngan adik aku jer,dulu kat kg,family aku je xde kete,skg paling byk sbb sme pakai kete termasukla adik aku kecuali aku je x....skg br la aku nmpk muka2yg dok maki mak aku,dok pulau family aku,dtg nk mintak tlg,jd penjamin la,tlg ank2diorg la tp abg aku dh ckp,ingat balik apa diorg wat kat kita..kejam gle abg aku,bls dendam katanya. Maybe sape yg bc kata kejam,tp kalo korang jd mcm adik beradik aku,tau la rasa cemana..

~jd betulla ape org ckp,mase susah mane org pandang,mase senang amai la nk kwn,for them,money is everything...~

i love u mak,i love u ayah.

0 comments:

Post a Comment