Tuesday, October 13, 2009

MARA (Unit Conversion) Yang Sengal

Arini mema aku bengang abis dengan mara aka majlis amanah rakyat especially bahagian/unit conversion...
Last 2 month aku dapat surat dr unit conversion kata aku da xyah nk baya loan mara sbb aku berkhidmat dengan agensi bawah mara...tp td gua dapat lak surat sbb xbayar loan mara selama 15 BULAN..ko gle ke ape...aritu ckp da xyah baya...ni kne baya blk...masalahnya siap ade surat bai...xkn aku nk scan letak kat cni lak kan..nmpk cam kuang ajo sgt lak..

Td aku call MARA..ckp dengan cik Sha.... (letak nama penuh xbest lak) dia pun xleh nk jawab..yg dia jawab aku kne baya 15 bulan...apehal lak ko neh...br kje ke ape...kalo xtau ko roger sesapa yg lg superior dr ngko...senang dia tau ckp...kan da sesia kne ceramah ngn aku...

Aku : Saya nk tanya pasal loan saya
Dia : Bg no akaun mara
Aku : Saya xingat la
Dia : No Ic ingat (nada cam perli)
Aku : No IC ingat kot 82...........
Dia : Jap saya check

5minit lepas tuh (sesambil tuh aku update blog neh)

Dia : Nama encik ape erk?
Aku: RAB
Dia : Leh eja x
Aku : Aku pun eja la selai2
Dia : Ok cik tggu saya cik ye

3minit lg tggu

Dia : Ok cik
Aku: Ape yg oknye
Dia : Loan cik xpenah baya lg..so masuk bulan ni da 15 bulan cik xbaya
Aku: Saya nk baya..tp last 2 month saya dapat surat kata xyah baya...then tp td my sis call ckp dapat surat siap tulis AMARAN TERAKHIR sbb xbaya da 15 bulan...cemana tuh?
Dia : cik kje mana?
Aku: GMI
Dia: Owh yg bawah unikl tuh ke
Aku: No..gmi xmasuk bawah unikl pun
Dia: yeke..bukan da masuk ke
Aku: Cik yg tuh xpenting...skg ni saya nk tanya cemana status saya skg ni
Dia : Jap saya check

g check lg 2 minit

Dia : Ok cik saya da check
Aku: so?
Dia: Kita mema da anta surat kata cik x PAYAH BAYAR LOAN MARA tp KITA BELUM BAWA MASUK MEETING LG UTK APPROVEDKAN PERMOHONAN CIK
Aku : Eh kalo xmasuk meeting utk approved kan permohonan saya...cemana saya leh dapat surat kata saya xpayah bayar loan?
Dia : Yeke
Aku: yelah...ni dedua surat saya ade nie...nk saya baca ke
Dia : yela kita kuarkan je surat tuh...tp kita lom masuk meeting lg.
Aku: la dlu saya kje kat mara xde lak procedure mcm tuh, skg saya nk tau je...kenapa mara still anta surat ke penjamin kata saya belum baya loan mara da 15 bulan lak tuh
Dia: owh yg tuh sbb kita lom ubah status je kat system
Aku: then ubah la status...kang xubah bulan depan masuk paper lak nama aku xbaya loan mara
Dia: Mana ade
Aku: skg mema tade..kang kalo bulan depan ade cemana
Dia:ermm...
Aku: Skg u rasa u leh settle ke x
Dia: Skg leh bg alamat cik x
Aku: Kan da ade dlm system
Dia: GMI kan kat kl...so bg la alamat kl (ayat cam panas)
Aku: La...alamat dlm system kan da ade...anta kat ctu pun leh..cni kuarters je.. ctu alamat tetap
Dia: alamat cik kat mer(dia pun bc la alamat aku selai2..padahal ko xyah baca pun...surat sampai je tiap2kali anta)
Aku: Skg u xleh nk solved kan, so u leh pass ke superior u x
Dia: ok cik japg saya call blk.

Kesimpulannya disebabkan menda mcm ni aku da buang sama dekat 15 minit nk tanya...pastu leh lak yg superior dia call ckp da settle...cuma lambat update status dlm system je..bangang x?






2 comments:

cikbebear punya said...

Hai..sy nak tanya ckit. Camane nak tau no.akaun mara ek?

Anonymous said...

Dlm agreement ada tulis

Post a Comment