Wednesday, January 20, 2010

Alhamdulillah..

Alhamdulillah...da cukup sebulan lebih aku ngak update blog nie...bukan saja2xnk update...tp mema agak kebizian sejak bini aku bersalin...tp skg sme da settle...sementara tade kelas arini n xtau menda ape nk wat...tetiba br tingat aku xupdate da sebulan lebih...hehe..(padahal sebelum ni xupdate sethn ilek je...muahaha)

Kronology.
Ahad 13/12/09
Aku gerak dr bandar tun razak,pastu g kenduri kawan2..sampai la ke ptg...br lik umah aku kat bangie neh..
Apitt& Jai

Haliza&Azfar

Faten&Wok

mlm tuh leh lak bini aku ajak g makan ais kacang yg agak best kat restoren azura bangie nie...g la makan dlu...bini aku sepanjang mengandung xde la nk mintak makanan pelik2ke ape...paling2 kuat pun pizza...hehe...blk dr makan ais kacang tuh...naik lif nk ke umah aku...tetiba bini aku kata suar dia basah...aku leh bantai gelak kata dia terkeceng ke ape...pastu dia kata maybe waterbag da pecah kot..cuak lak aku...masuk umah terus check..roger member aku tanya cemana air ketuban sme..da konpem tuh air ketuban...terus la amik barang2 n terus g ospital pakar annur hasanah (HPAN)...
Sampai je ospital...terus nurse soh naik atas n check ngn midwife dlu..ngk2 mema betul kata air ketuban...cumanya belum bukak lg...so mlm tuh tdo kat spital la...

Isnin 14/12/09
Dlm kol 9 lbih camtuh br Dr dtg..check sme pastu soh turun labour room..lepak jela ngn bini aku kat labour room tuh...lama gak la..tade menda nk wat pun..dok sembang..try bg bini aku xstress sgt..Dr pun dtg check sme ngk cemana...sampai la kol 11 mlm..tetiba bini aku kena demam mengejut...kebetulan Dr ada kat ctu...terus la kne operate..takut effect ke baby lak nnt..aku da rasa xsedap da masa tuh..da jd emergency case da..so aku xleh masuk operation theatre tuh...kalo plan nk ceaser leh je masuk skali...

Tggu jela aku luar bilik tuh...skali midwife tuh ckp baby da ada kat labour room...ngh bersihkan...aku pun masuk la ngk...ngk ank aku nafas macam xcukup oksigen...nafas pun kuat lain macam je...cuak gla aku...masa tuh aku xtau nk wat ape...mak mertua aku pun lom sampai...mema aku xleh nk wat ape...bini aku da bius, ank lak ada infection...lepas dlm kol 12 lebih tuh diorg transfer bini aku naik ke bilik...tp aku xtau status ank aku cemana...pastu br la nurse call aku ckp Dr pakar kanak2nk jupe aku regarding baby condition...

G labour room...aku ngk Dr fatimah n Dr Ros diam je...aku tanya la kat Dr Hadrami ape condition ank aku...dia kata kne lung infection and we need to send ur baby to hospital kajang...erk...asal nk kne anta ke kajang lak nie...aku tanya dia ckp CNI XDE EQUIPMENT..aku terus ckp jela..eh kata hospital pakar...xkn xde equipment lak kot...terus terdiam dia...cemana aku nk wat bini aku kat bangi..ank nk kne anta ke kajang...ape kebangang la hospital nie...kata pakar..cipet la..kalo tau xde equipment baik aku g spital kajang je terus.
Sib baik masa tuh mak, abh, kak ita n hisyam da sampai...atleast ada gak org teman bini aku kat ospital nie.
Da tuh kol 145 br gerak g hospital kajang...which bini aku xsempat nk ngk pun ank aku cemana...pastu kne register masuk Special Care Nursery (ICU kanak2la), masuk je...diorg da transfer ank aku dr incubator ke atas tilam hospital...Dr pas status kat Dr hospital kajang...pastu terus blah...yg aku terkontang kanting kat ctu...kok ye pun ko kasik la no phone ke ape kat aku..atleast kalo ade info yg ko kasik xcukup aku leh la call..sib baik DR kat SCN tuh mema nice..cite ape yg derang akan wat, n estimate bape lama baby aku kat dlm nie...
dekat kol 3 camtuh br aku lik bangie..nk ngk bini aku lak...serba salah nk tggl ank sorg2kat sana...sib nurse n Dr kat SCN tuh very supportive...

kol 3 lebih aku sampai ke HPAN...naik ngk bini aku...da dia tanya cemana condition baby...aku ckp jela baby ok cuma kena lung infection je. aku ckp macam tade ape je...takut dia sedih lak kali tau menda betul...:(

15/12/09
Mula la rutin aku g melawat ank aku kat SCN tuh...kol 1230-2pm g kajang...pastu lik bangi...kol 430-7pm ke kajang lik...pastu lik bangi lik...kat SCN tuh bapak leh masuk time visiting hour je...kalo mak anytime leh masuk...
Tu la rutin aku sampai ari khamis...tetiap ari aku g sana, ngk baby mema aku ngs je...ko mema xleh nk wat ape..dapat ngk pun da ok...dengan wayar berselirat...blk nk ckp apa kat bini aku...mema aku tipu jela ckp baby ok.:(
Masa kat SCN tuh ank aku kna masukkan tiub utk kuarkan sme menda dlm perut dia, tiub oksigen, tiub susu(ank aku reject susu spital...so kne puasa...sian dhia...) pastu tangan kna cucuk nk masukkan drip water...dedua belah tangan ank aku lebam masa kuar spital:(

Dalam SCN xleh nk amik gambar..ni masa da stage 2..dah kat dalam bilik yg amai baby...baby aku sorg je yg xpakai bj...pakai pampers je...masa ni still pakai oksigen lg..:( da tuh kne kuning lak...2 lampu bg heat kat ank aku...satu biru utk kuning...satu lg lampu kuning bg pnskan baby..:( kulit pun mcm da terbakar je..masa kuar muka dhia da merah padam especially kat pipi..sedih sgt masa nie...:(


17/12/09
Dr kata bini aku da leh discharge da...alhamdulillah...da nk kuar bil lak xsampai...dr pg dr kata leh kuar...sampai la kol 5 br dapat bil..tuh pun aku da push br la dapat bil...
lepas tuh g anta mak mertua aku lik umah dlu...then br g hospital kajang...sampai je aku xleh nk masuk sbb bukan da luar visiting hours..bini aku masuk sorg...mema confirm banjir la SCN tuh...:( da la 1st time dapat ngk baby..skali ngk da mcm tuh lak.
Ni 1st gamba Dhia xpakai oksigen or tiub susu..:)

1st Family pic..:)

18/12/09
Nk tdo kat sana smlm xleh sbb katil xcukup...so jumaat br la leh tdo sana...jumaat anta orang umah aku g kajang,...alhamdulillah..atleast wife aku dpt ngk baby condition closely..
Aku lak..pg kol 10 camtuh g umah mertua aku amik sup ikan haruan...kol 12 g kajang anta kat bini aku...kol 2 lik bangie...kol 4 g kajang lik..kol 7 lik bangie...esoknya ulang menda yg sama gak,...sampaila ari selasa ank aku leh discharge...
Masa ni da ok...bini aku makan makanan yg aku bw...aku rembat makanan ospital kajang...leh thn best makanan ospital kajang...muahaha
Actually ank aku da ok masa tuh..cuma kna stay kat kajang sbb nk kasik antibiotik sampai 7 hari...
Ni 1st time Dhia pakai bj :)



1st time aku dukung Dhia...tetiba nk amik gamba senyum lak dia..:)

BTW, ank aku lahir tepat 11.45pm 14/12/09
bini aku kasik nama Dhia Insyirah bt Razali

Skg ank aku da 37 hari da..alhamdulillah..:)
time kasih pada kengkawan yg wish to us..yg datang melawat.. yg kasik adiah..n yg doakan Dhia cepat sembuh..time kasih banyak2 :)

Papa n Mama luv Dhia..:)

ok nnt aku update agi pape..:D

2 comments:

Unknown said...

syabas bro :-)

pasnih giliran aku plak :-)

kamjat said...

maceh2..eheh:D

Post a Comment